NRD Начало
Петък, 27 Юни 2025
Начало Под прожектора Италианският куратор Алесандро Винчентели за "Кой бачка сега!": Посредством тази изложба постигаме един международен диалог
5094
Под прожектора

Италианският куратор Алесандро Винчентели за "Кой бачка сега!": Посредством тази изложба постигаме един международен диалог

Тя беше открита тази вечер в галерия Куб-Топлоцентрала“. В проекта участват чуждестранни и български автори, сред които Войн Де Войн, Саня Ивекович, Антонио Риело, Пилви Такала и Харун Фароки. Това е една изложба, която е специална за цялостната програма на Топлоцентрала, защото е нашият избор да копродуцираме тази година.

| 04 Април 2025, 23:04 ч.
Италианският куратор Алесандро Винчентели за
Италианският куратор Алесандро Винчентели за "Кой бачка сега!": Посредством тази изложба постигаме един международен диалог
Снимка © Емануел Смърков

Много от международните артисти тук са от много различни страни. Изключително се радвам, че посредством изложбата постигаме един международен диалог, каза в интервю италианският куратор Алесандро Винчентели за изложбата "Кой бачка сега! Разкриване на невидимото: труд, несигурност и изкуство“.

Изложба на автори и творби от 26-ия годишен преглед на българската фотография "Фото академика" ще

Да си актьор в Народния театър е преди всичко отговорност – никога да не си въобразяваш, че

На четвъртото издание на младежкия театрален фестивал "Сцена на края на града" в Хасково ще се иг

„Спомени“ е озаглавена изложбата графика, която Николай Спасов подготвя.

Експ

Драматичен театър – Пловдив за трети пореден път ще представи на фестивала Madách In

Тя беше открита тази вечер в галерия "Куб-Топлоцентрала“.

В проекта участват чуждестранни и български автори, сред които Войн Де Войн, Саня Ивекович, Антонио Риело, Пилви Такала и Харун Фароки.

"Това е една изложба, която е специална за цялостната програма на "Топлоцентрала", защото е нашият избор да копродуцираме тази година. Всяка година галерия "Топлоцентрала" създава отворени покани, в които кани външни приятели и експерти, хора които да оценят като жури, проектите, които други хора подават и желаят да представят в пространството на галерията. Тазгодишният проект се занимава с едни от важните теми, които присъстват в нашия ежедневен живот и се опитва да ги представи мащабно през различни поколения и различен тип автори в едно галерийно пространство. Приканвам всички да се задълбочите в тази изложба, защото нейният смисъл се долавя от пълнотата на видеата, които са представени и текстовете, които може да прочетете. Сигурна съм, че ще намерите своята точка на съпричастност с всичко това, което виждате", каза ръководителят на отдел "Визуални изкуства" в "Топлоцентрала" Владия Михайлова. 

В интервю Алесандро Винчентели разказа за идеята около създаването на изложбата и за посланието, което има за цел да отправи с нея.

Г-н  Винчентели, в предварителната информация за тази експозиция се казва, че тя изследва невидимата, но интегрална природа на труда – по-специално работата, която остава недооценена или незабелязана, особено по отношение на жените. Бихте ли обяснил какво означава това?

Гостуващата изложба "Щрихи от творчеството на Михайло Парашчук в България" е подредена в Русенски

Виенската филхармония ще изсвири "На хубавия син Дунав" от Йохан Щраус в австрийската столица на

Sofia Summer Fest започва на 10 юли и ще продължи до 14 септември, съобщават от

„Тайната да живееш в настоящето“ обединява десетима художника от баз

Нюйоркската Метрополитън опера се готви за своята нова премиера на 3 март &ndash

- Основната идея е да се привлече вниманието към вида работа на много хора, които остават невидими и недооценени,  както в домашната сфера, така и в творческите индустрии. В частност се акцентира върху жените, които са в ролите на чистачки и домашни прислужници. Именно затова, ние сме длъжни да оценим емоционалния труд, който са полага, особено когато се говори за жените. Те са изключително силен фактор. Впечатлен и заинтересуван съм от факта, че има съвременни художници, които се въвличат в такъв тип теми, както от гледна точка на феминисткото изкуство, така и от идеята да се опитват да изследват, както в случая на настоящата изложба.

Каква възможност Ви предостави тази изложба?

- Тази изложба беше възможност за мен да използвам познанията си и да обединя художници и изложби от миналото в тази тема. Основната идея на този несигурен и невидим труд на жените е, че след време, когато те остареят, всъщност ще имат нужда от грижи. Няма да имат пари и съответно няма да могат да се полагат необходимите за тях грижи. По този начин, акцентът пада върху тези хора и придава известна доза емоционалност. Това е основната идея зад невидимите работници.

Защо решихте да направите тази изложба сега, предвид фокуса върху настоящите световни проблеми?

- Мисля, че идеята за тази „несигурна“ изложба се зароди след пандемията, когато се постави акцент върху грижата за невидимите работници и беше нещо актуално. В резултат на неглижирането и бруталното отношение, на което всички тези жени, сред които и много млади такива, са подложени, те не могат да си намерят сигурна работа по начина, по който го е правило по-старото поколение. И така, в известен смисъл, в днешно време нищо не е сигурно.

Как смятате, че влияе изкуственият интелект (ИИ) върху изкуството и този тип изложби?

- Възможно е ситуацията с изкуствения интелект да се превърне в технологичен утопичен момент, но аз вярвам, че с времето ще стане точно обратното. Насочваме се в много различна посока от разговорите около това, че ИИ може да бъде лесен и универсален за всички. ИИ не вижда, не може да рисува, не може да пере, не може да чисти или пък да шие. Има много хора, които апелират, че ИИ може да ги измести – както в изкуството, така и в ежедневието, и да елиминира всички видове конвенционални работни места. Това няма да се случи. Изкуственият интелект няма да постигне технологична утопия.

Повлияла ли е работата Ви в Гърция на настоящата изложба, и обмисляли ли сте да направите изложба, посветена на работата Ви на остров Егина?

Работата ми в Гърция е свързана с проблемите на климата и водата. Там разглеждам теми, които проучвахме в продължение на години и всъщност ми помогнаха да направя филм вместо изложба. С моите колеги работихме заедно върху филм, който имаше за цел да изследва климата и по-конкретно климатичната криза и наводненията в Гърция.

Алесандро Винчентели е международен куратор и продуцент, базиран във Великобритания и Атина, Гърция. Той е бивш куратор на изложби и изследвания в BALTIC Centre for Contemporary Art, Гейтсхед, Великобритания, където работи в продължение на 16 години. След преместването си на остров Егина през 2021 г., Винчентели участва в колективния интердисциплинарен проект Vessel, който функционира като нестопанска организация за съвременно изкуство (www.vessel aegina.com). Vessel разработва редица проекти, които ще бъдат реализирани през 2025 г. в Атина и Егина, като основният фокус е върху екологични теми, свързани с управлението на водните ресурси и пластмасовите отпадъци. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Изложба „70 реверберации на времето“ на художника Стефан Мичев е подредена в галерия „Серякова къща“
Изложба „70 реверберации на времето“ на художника Стефан Мичев е подредена в троянската галерия „Серякова къща“. Eкспозицията е юбилейна за Мичев, който е ...
Белослава посреща лятото с фънки-диско песен и серия от концерти
Белослава посреща лятото с фънки-диско версия на песента „Дай ми време“ и серия от концерти, съобщават от екипа на певицата. Оригиналната версия на „Дай ми време ...
Среща с френската визуална артистка Клара Риво
Среща с френската визуална артистка Клара Риво ще се състои на 3 юли в галерия „Академия“ на Националната художествена академия (НХА). Това съобщават от академията, к ...
Министърът на културата Мариан Бачев откри българска изложба в базиликата „Сан Клементе“ в Рим
Министърът на културата Мариан Бачев откри изложбата „Прегръдката на мира“ на Милена Велчева в базиликата „Сан Клементе“, в Рим, съобщават от Министерството ...
Китаристът на „Ю Ту“ Дейвид Евънс-Едж получи ирландско гражданство
Китаристът на ирландската рок група „Ю Ту“ – Дейвид Хауъл Еванс, получи ирландско гражданство, съобщава Прес асосиейшън медиа/ДПА. 63-годишният музикант, известе ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Радиосимфониците закриват сезона със скандинавска музика
Симфоничният оркестър на БНР под диригентството на Константин Илиевски ще закрие своя сезон на 4 юли, в зала „България“, с концерт, вдъхновен от датската съвременна муз ...
Изложба „70 реверберации на времето“ на художника Стефан Мичев е подредена в галерия „Серякова къща“
Изложба „70 реверберации на времето“ на художника Стефан Мичев е подредена в троянската галерия „Серякова къща“. Eкспозицията е юбилейна за Мичев, който е ...
Деси Добрева ще представи своя концерт-спектакъл „Гиздава“ в подкрепа на талантливи деца
На 4 юли певицата Деси Добрева ще представи за първи път пред публика своя концерт-спектакъл „Гиздава“. Това ще се случи в Летния театър в парк „Аязмото“, и ...
Кийрън Кълкин, Ариана Гранде и Джейсън Момоа са сред поканените да се присъединят към американската киноакадемия
Най-скорошните носители на "Оскар" Кийрън Кълкин и Майки Мадисън, заедно с номинираните Ариана Гранде, Фернанда Торес, Себастиан Стан и Джеръми Стронг са сред поканените да станат ...
С подбрани заглавия и лятна оферта за зрителите театърът във Враца закрива творческия си сезон
С четири подбрани заглавия и специална лятна оферта за зрителите Драматично-куклен театър Враца ще закрие творческия си сезон, съобщиха от културната институция.  Постановкит ...
Тикер в 21:00 ч.
Симфоничният оркестър на БНР под диригентството на Константин Илиевски ще закрие ...
Начало Под прожектора
5094
Под прожектора

Италианският куратор Алесандро Винчентели за "Кой бачка сега!": Посредством тази изложба постигаме един международен диалог

Тя беше открита тази вечер в галерия Куб-Топлоцентрала“. В проекта участват чуждестранни и български автори, сред които Войн Де Войн, Саня Ивекович, Антонио Риело, Пилви Такала и Харун Фароки. Това е една изложба, която е специална за цялостната програма на Топлоцентрала, защото е нашият избор да копродуцираме тази година.

| 04 Април 2025, 23:04 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Италианският куратор Алесандро Винчентели за
Италианският куратор Алесандро Винчентели за "Кой бачка сега!": Посредством тази изложба постигаме един международен диалог
Снимка © Емануел Смърков

Много от международните артисти тук са от много различни страни. Изключително се радвам, че посредством изложбата постигаме един международен диалог, каза в интервю италианският куратор Алесандро Винчентели за изложбата "Кой бачка сега! Разкриване на невидимото: труд, несигурност и изкуство“.

Тя беше открита тази вечер в галерия "Куб-Топлоцентрала“.

В проекта участват чуждестранни и български автори, сред които Войн Де Войн, Саня Ивекович, Антонио Риело, Пилви Такала и Харун Фароки.

"Това е една изложба, която е специална за цялостната програма на "Топлоцентрала", защото е нашият избор да копродуцираме тази година. Всяка година галерия "Топлоцентрала" създава отворени покани, в които кани външни приятели и експерти, хора които да оценят като жури, проектите, които други хора подават и желаят да представят в пространството на галерията. Тазгодишният проект се занимава с едни от важните теми, които присъстват в нашия ежедневен живот и се опитва да ги представи мащабно през различни поколения и различен тип автори в едно галерийно пространство. Приканвам всички да се задълбочите в тази изложба, защото нейният смисъл се долавя от пълнотата на видеата, които са представени и текстовете, които може да прочетете. Сигурна съм, че ще намерите своята точка на съпричастност с всичко това, което виждате", каза ръководителят на отдел "Визуални изкуства" в "Топлоцентрала" Владия Михайлова. 

В интервю Алесандро Винчентели разказа за идеята около създаването на изложбата и за посланието, което има за цел да отправи с нея.

Г-н  Винчентели, в предварителната информация за тази експозиция се казва, че тя изследва невидимата, но интегрална природа на труда – по-специално работата, която остава недооценена или незабелязана, особено по отношение на жените. Бихте ли обяснил какво означава това?

- Основната идея е да се привлече вниманието към вида работа на много хора, които остават невидими и недооценени,  както в домашната сфера, така и в творческите индустрии. В частност се акцентира върху жените, които са в ролите на чистачки и домашни прислужници. Именно затова, ние сме длъжни да оценим емоционалния труд, който са полага, особено когато се говори за жените. Те са изключително силен фактор. Впечатлен и заинтересуван съм от факта, че има съвременни художници, които се въвличат в такъв тип теми, както от гледна точка на феминисткото изкуство, така и от идеята да се опитват да изследват, както в случая на настоящата изложба.

Каква възможност Ви предостави тази изложба?

- Тази изложба беше възможност за мен да използвам познанията си и да обединя художници и изложби от миналото в тази тема. Основната идея на този несигурен и невидим труд на жените е, че след време, когато те остареят, всъщност ще имат нужда от грижи. Няма да имат пари и съответно няма да могат да се полагат необходимите за тях грижи. По този начин, акцентът пада върху тези хора и придава известна доза емоционалност. Това е основната идея зад невидимите работници.

Защо решихте да направите тази изложба сега, предвид фокуса върху настоящите световни проблеми?

- Мисля, че идеята за тази „несигурна“ изложба се зароди след пандемията, когато се постави акцент върху грижата за невидимите работници и беше нещо актуално. В резултат на неглижирането и бруталното отношение, на което всички тези жени, сред които и много млади такива, са подложени, те не могат да си намерят сигурна работа по начина, по който го е правило по-старото поколение. И така, в известен смисъл, в днешно време нищо не е сигурно.

Как смятате, че влияе изкуственият интелект (ИИ) върху изкуството и този тип изложби?

- Възможно е ситуацията с изкуствения интелект да се превърне в технологичен утопичен момент, но аз вярвам, че с времето ще стане точно обратното. Насочваме се в много различна посока от разговорите около това, че ИИ може да бъде лесен и универсален за всички. ИИ не вижда, не може да рисува, не може да пере, не може да чисти или пък да шие. Има много хора, които апелират, че ИИ може да ги измести – както в изкуството, така и в ежедневието, и да елиминира всички видове конвенционални работни места. Това няма да се случи. Изкуственият интелект няма да постигне технологична утопия.

Повлияла ли е работата Ви в Гърция на настоящата изложба, и обмисляли ли сте да направите изложба, посветена на работата Ви на остров Егина?

Работата ми в Гърция е свързана с проблемите на климата и водата. Там разглеждам теми, които проучвахме в продължение на години и всъщност ми помогнаха да направя филм вместо изложба. С моите колеги работихме заедно върху филм, който имаше за цел да изследва климата и по-конкретно климатичната криза и наводненията в Гърция.

Алесандро Винчентели е международен куратор и продуцент, базиран във Великобритания и Атина, Гърция. Той е бивш куратор на изложби и изследвания в BALTIC Centre for Contemporary Art, Гейтсхед, Великобритания, където работи в продължение на 16 години. След преместването си на остров Егина през 2021 г., Винчентели участва в колективния интердисциплинарен проект Vessel, който функционира като нестопанска организация за съвременно изкуство (www.vessel aegina.com). Vessel разработва редица проекти, които ще бъдат реализирани през 2025 г. в Атина и Егина, като основният фокус е върху екологични теми, свързани с управлението на водните ресурси и пластмасовите отпадъци. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Изложба „70 реверберации на времето“ на художника Стефан Мичев е подредена в галерия „Серякова къща“
Белослава посреща лятото с фънки-диско песен и серия от концерти
Среща с френската визуална артистка Клара Риво
Министърът на културата Мариан Бачев откри българска изложба в базиликата „Сан Клементе“ в Рим
Китаристът на „Ю Ту“ Дейвид Евънс-Едж получи ирландско гражданство
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
Радиосимфониците закриват сезона със скандинавска музика
Под прожектора
Изложба „70 реверберации на времето“ на художника Стефан Мичев е подредена в галерия „Серякова къща“
Авансцена
Деси Добрева ще представи своя концерт-спектакъл „Гиздава“ в подкрепа на талантливи деца
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.