NRD Начало
Четвъртък, 10 Април 2025
Начало Под прожектора Италианският куратор Алесандро Винчентели за "Кой бачка сега!": Посредством тази изложба постигаме един международен диалог
5085
Под прожектора

Италианският куратор Алесандро Винчентели за "Кой бачка сега!": Посредством тази изложба постигаме един международен диалог

Тя беше открита тази вечер в галерия Куб-Топлоцентрала“. В проекта участват чуждестранни и български автори, сред които Войн Де Войн, Саня Ивекович, Антонио Риело, Пилви Такала и Харун Фароки. Това е една изложба, която е специална за цялостната програма на Топлоцентрала, защото е нашият избор да копродуцираме тази година.

| 04 Април 2025, 23:04 ч.
Италианският куратор Алесандро Винчентели за
Италианският куратор Алесандро Винчентели за "Кой бачка сега!": Посредством тази изложба постигаме един международен диалог
Снимка © Емануел Смърков

Много от международните артисти тук са от много различни страни. Изключително се радвам, че посредством изложбата постигаме един международен диалог, каза в интервю италианският куратор Алесандро Винчентели за изложбата "Кой бачка сега! Разкриване на невидимото: труд, несигурност и изкуство“.

Доминик Милър включи София в тазгодишното си турне, съобщават от Sofia L

Британско-германският диригент Саймън Ратъл ще получи престижната музикална награда „Ернст

Театър „Драмеди” от София печели голямата награда и още три отличия

В първия си работен ден, 16 януари, министърът на културата Мариан Бачев направи

По случай Международния ден на жената, 8 март, Старозагорската опера ще представи балета „С

Тя беше открита тази вечер в галерия "Куб-Топлоцентрала“.

В проекта участват чуждестранни и български автори, сред които Войн Де Войн, Саня Ивекович, Антонио Риело, Пилви Такала и Харун Фароки.

"Това е една изложба, която е специална за цялостната програма на "Топлоцентрала", защото е нашият избор да копродуцираме тази година. Всяка година галерия "Топлоцентрала" създава отворени покани, в които кани външни приятели и експерти, хора които да оценят като жури, проектите, които други хора подават и желаят да представят в пространството на галерията. Тазгодишният проект се занимава с едни от важните теми, които присъстват в нашия ежедневен живот и се опитва да ги представи мащабно през различни поколения и различен тип автори в едно галерийно пространство. Приканвам всички да се задълбочите в тази изложба, защото нейният смисъл се долавя от пълнотата на видеата, които са представени и текстовете, които може да прочетете. Сигурна съм, че ще намерите своята точка на съпричастност с всичко това, което виждате", каза ръководителят на отдел "Визуални изкуства" в "Топлоцентрала" Владия Михайлова. 

В интервю Алесандро Винчентели разказа за идеята около създаването на изложбата и за посланието, което има за цел да отправи с нея.

Г-н  Винчентели, в предварителната информация за тази експозиция се казва, че тя изследва невидимата, но интегрална природа на труда – по-специално работата, която остава недооценена или незабелязана, особено по отношение на жените. Бихте ли обяснил какво означава това?

Предприети са всички необходими мерки за защита на експонатите от изложбата "Древна Тракия и анти

Значими изложби са включени в програмата на тазгодишните Чудомирови празници в Казанлък, съобщиха

Актрисата Александра Сърчаджиева ще представи постановката си "На живо и отвъд това" в Драматичен

Ивайло Мирчев показва 21 платна в изложба живопис в галерия „Астри“ в София. Експозиц

Нова театрална постановка на пиесата "Отело" от Уилям Шекспир, с участието на актьорите  Ден

- Основната идея е да се привлече вниманието към вида работа на много хора, които остават невидими и недооценени,  както в домашната сфера, така и в творческите индустрии. В частност се акцентира върху жените, които са в ролите на чистачки и домашни прислужници. Именно затова, ние сме длъжни да оценим емоционалния труд, който са полага, особено когато се говори за жените. Те са изключително силен фактор. Впечатлен и заинтересуван съм от факта, че има съвременни художници, които се въвличат в такъв тип теми, както от гледна точка на феминисткото изкуство, така и от идеята да се опитват да изследват, както в случая на настоящата изложба.

Каква възможност Ви предостави тази изложба?

- Тази изложба беше възможност за мен да използвам познанията си и да обединя художници и изложби от миналото в тази тема. Основната идея на този несигурен и невидим труд на жените е, че след време, когато те остареят, всъщност ще имат нужда от грижи. Няма да имат пари и съответно няма да могат да се полагат необходимите за тях грижи. По този начин, акцентът пада върху тези хора и придава известна доза емоционалност. Това е основната идея зад невидимите работници.

Защо решихте да направите тази изложба сега, предвид фокуса върху настоящите световни проблеми?

- Мисля, че идеята за тази „несигурна“ изложба се зароди след пандемията, когато се постави акцент върху грижата за невидимите работници и беше нещо актуално. В резултат на неглижирането и бруталното отношение, на което всички тези жени, сред които и много млади такива, са подложени, те не могат да си намерят сигурна работа по начина, по който го е правило по-старото поколение. И така, в известен смисъл, в днешно време нищо не е сигурно.

Как смятате, че влияе изкуственият интелект (ИИ) върху изкуството и този тип изложби?

- Възможно е ситуацията с изкуствения интелект да се превърне в технологичен утопичен момент, но аз вярвам, че с времето ще стане точно обратното. Насочваме се в много различна посока от разговорите около това, че ИИ може да бъде лесен и универсален за всички. ИИ не вижда, не може да рисува, не може да пере, не може да чисти или пък да шие. Има много хора, които апелират, че ИИ може да ги измести – както в изкуството, така и в ежедневието, и да елиминира всички видове конвенционални работни места. Това няма да се случи. Изкуственият интелект няма да постигне технологична утопия.

Повлияла ли е работата Ви в Гърция на настоящата изложба, и обмисляли ли сте да направите изложба, посветена на работата Ви на остров Егина?

Работата ми в Гърция е свързана с проблемите на климата и водата. Там разглеждам теми, които проучвахме в продължение на години и всъщност ми помогнаха да направя филм вместо изложба. С моите колеги работихме заедно върху филм, който имаше за цел да изследва климата и по-конкретно климатичната криза и наводненията в Гърция.

Алесандро Винчентели е международен куратор и продуцент, базиран във Великобритания и Атина, Гърция. Той е бивш куратор на изложби и изследвания в BALTIC Centre for Contemporary Art, Гейтсхед, Великобритания, където работи в продължение на 16 години. След преместването си на остров Егина през 2021 г., Винчентели участва в колективния интердисциплинарен проект Vessel, който функционира като нестопанска организация за съвременно изкуство (www.vessel aegina.com). Vessel разработва редица проекти, които ще бъдат реализирани през 2025 г. в Атина и Егина, като основният фокус е върху екологични теми, свързани с управлението на водните ресурси и пластмасовите отпадъци. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Художникът Греъм Съдърланд, който рисува портрет на Уинстън Чърчил, е удостоен със синя паметна плоча
Художникът Греъм Съдърланд, нарисувал портрет на британския политик Уинстън Чърчил, е удостоен със синя паметна плоча в Южен Лондон. Паметната плоча в характерния цвят на организа ...
Испанският режисьор Родриго Сорогойен ще оглави журито на "Седмицата на критиката" в Кан
След като миналата година се оттегли от поста, тази година испанският режисьор Родриго Сорогойен отново е назначен за председател на журито на "Седмица на критиката" - една от пара ...
Осмо издание на Националния конкурс за създаване на нови творби за духов оркестър
Община Монтана обявява осмото издание на Националния конкурс за създаване на нови творби за духов оркестър, съобщиха от местната управа. Конкурсът има за цел да насърчи създаванет ...
Изложбата „Родно – българско“ на художника Живко Янев беше представена в Народното събрание
Изложба живопис „Родно – българско“ на художника Живко Янев беше представена в Народното събрание. Тя е с благотворителна кауза за подпомагане на Националната ху ...
Живопис и фотография се срещат в творческа колаборация между артистите Калоян Николов и Калия Калъчева
Живописни творби и фотографии на художничката Калия Калъчева и фотографа Калоян Николов показват в Музея на фотографията в Казанлък, съобщиха от културния институт. Официалното от ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Художникът Греъм Съдърланд, който рисува портрет на Уинстън Чърчил, е удостоен със синя паметна плоча
Художникът Греъм Съдърланд, нарисувал портрет на британския политик Уинстън Чърчил, е удостоен със синя паметна плоча в Южен Лондон. Паметната плоча в характерния цвят на организа ...
Копродукцията с българско участие "Берлингуер. Голямата амбиция" е с 15 номинации за наградите на Италианската филмова академия
Копродукцията с българско участие "Берлингуер. Голямата амбиция" получи 15 номинации за наградите на Италианската филмова академия „Давид на Донатело“, в конкуренция съ ...
Статуята на Падингтън бе ремонтирана и открита в Нюбъри
Статуята на мечето Падингтън, изтръгната от пейка от двама инженери, бе поправена и открита на същото място в Нюбъри, съобщи Би Би Си. Двамата извършители са Даниел Хийт и Уилям Л ...
Лейди Гага обяви първото си турне в Австралия от 11 години
Американската певица и актриса Лейди Гага обяви първите си концерти в Австралия от 11 години, като част от турнето си The Mayhem Ball, в подкрепа на новия й албум Mayhem, пише Мюзи ...
В РБ "Николай Вранчев" откриха изложба "Пейзаж от Родопите"
В Регионална библиотека "Николай Вранчев" в Смолян откриха изложба "Пейзаж от Родопите". В нея участват 16 ученици, като повечето от тях са възпитаници на Професионалната гимназия ...
Тикер в 02:00 ч.
Художникът Греъм Съдърланд, нарисувал портрет на британския политик Уинстън Чърч ...
Начало Под прожектора
5085
Под прожектора

Италианският куратор Алесандро Винчентели за "Кой бачка сега!": Посредством тази изложба постигаме един международен диалог

Тя беше открита тази вечер в галерия Куб-Топлоцентрала“. В проекта участват чуждестранни и български автори, сред които Войн Де Войн, Саня Ивекович, Антонио Риело, Пилви Такала и Харун Фароки. Това е една изложба, която е специална за цялостната програма на Топлоцентрала, защото е нашият избор да копродуцираме тази година.

| 04 Април 2025, 23:04 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Италианският куратор Алесандро Винчентели за
Италианският куратор Алесандро Винчентели за "Кой бачка сега!": Посредством тази изложба постигаме един международен диалог
Снимка © Емануел Смърков

Много от международните артисти тук са от много различни страни. Изключително се радвам, че посредством изложбата постигаме един международен диалог, каза в интервю италианският куратор Алесандро Винчентели за изложбата "Кой бачка сега! Разкриване на невидимото: труд, несигурност и изкуство“.

Тя беше открита тази вечер в галерия "Куб-Топлоцентрала“.

В проекта участват чуждестранни и български автори, сред които Войн Де Войн, Саня Ивекович, Антонио Риело, Пилви Такала и Харун Фароки.

"Това е една изложба, която е специална за цялостната програма на "Топлоцентрала", защото е нашият избор да копродуцираме тази година. Всяка година галерия "Топлоцентрала" създава отворени покани, в които кани външни приятели и експерти, хора които да оценят като жури, проектите, които други хора подават и желаят да представят в пространството на галерията. Тазгодишният проект се занимава с едни от важните теми, които присъстват в нашия ежедневен живот и се опитва да ги представи мащабно през различни поколения и различен тип автори в едно галерийно пространство. Приканвам всички да се задълбочите в тази изложба, защото нейният смисъл се долавя от пълнотата на видеата, които са представени и текстовете, които може да прочетете. Сигурна съм, че ще намерите своята точка на съпричастност с всичко това, което виждате", каза ръководителят на отдел "Визуални изкуства" в "Топлоцентрала" Владия Михайлова. 

В интервю Алесандро Винчентели разказа за идеята около създаването на изложбата и за посланието, което има за цел да отправи с нея.

Г-н  Винчентели, в предварителната информация за тази експозиция се казва, че тя изследва невидимата, но интегрална природа на труда – по-специално работата, която остава недооценена или незабелязана, особено по отношение на жените. Бихте ли обяснил какво означава това?

- Основната идея е да се привлече вниманието към вида работа на много хора, които остават невидими и недооценени,  както в домашната сфера, така и в творческите индустрии. В частност се акцентира върху жените, които са в ролите на чистачки и домашни прислужници. Именно затова, ние сме длъжни да оценим емоционалния труд, който са полага, особено когато се говори за жените. Те са изключително силен фактор. Впечатлен и заинтересуван съм от факта, че има съвременни художници, които се въвличат в такъв тип теми, както от гледна точка на феминисткото изкуство, така и от идеята да се опитват да изследват, както в случая на настоящата изложба.

Каква възможност Ви предостави тази изложба?

- Тази изложба беше възможност за мен да използвам познанията си и да обединя художници и изложби от миналото в тази тема. Основната идея на този несигурен и невидим труд на жените е, че след време, когато те остареят, всъщност ще имат нужда от грижи. Няма да имат пари и съответно няма да могат да се полагат необходимите за тях грижи. По този начин, акцентът пада върху тези хора и придава известна доза емоционалност. Това е основната идея зад невидимите работници.

Защо решихте да направите тази изложба сега, предвид фокуса върху настоящите световни проблеми?

- Мисля, че идеята за тази „несигурна“ изложба се зароди след пандемията, когато се постави акцент върху грижата за невидимите работници и беше нещо актуално. В резултат на неглижирането и бруталното отношение, на което всички тези жени, сред които и много млади такива, са подложени, те не могат да си намерят сигурна работа по начина, по който го е правило по-старото поколение. И така, в известен смисъл, в днешно време нищо не е сигурно.

Как смятате, че влияе изкуственият интелект (ИИ) върху изкуството и този тип изложби?

- Възможно е ситуацията с изкуствения интелект да се превърне в технологичен утопичен момент, но аз вярвам, че с времето ще стане точно обратното. Насочваме се в много различна посока от разговорите около това, че ИИ може да бъде лесен и универсален за всички. ИИ не вижда, не може да рисува, не може да пере, не може да чисти или пък да шие. Има много хора, които апелират, че ИИ може да ги измести – както в изкуството, така и в ежедневието, и да елиминира всички видове конвенционални работни места. Това няма да се случи. Изкуственият интелект няма да постигне технологична утопия.

Повлияла ли е работата Ви в Гърция на настоящата изложба, и обмисляли ли сте да направите изложба, посветена на работата Ви на остров Егина?

Работата ми в Гърция е свързана с проблемите на климата и водата. Там разглеждам теми, които проучвахме в продължение на години и всъщност ми помогнаха да направя филм вместо изложба. С моите колеги работихме заедно върху филм, който имаше за цел да изследва климата и по-конкретно климатичната криза и наводненията в Гърция.

Алесандро Винчентели е международен куратор и продуцент, базиран във Великобритания и Атина, Гърция. Той е бивш куратор на изложби и изследвания в BALTIC Centre for Contemporary Art, Гейтсхед, Великобритания, където работи в продължение на 16 години. След преместването си на остров Егина през 2021 г., Винчентели участва в колективния интердисциплинарен проект Vessel, който функционира като нестопанска организация за съвременно изкуство (www.vessel aegina.com). Vessel разработва редица проекти, които ще бъдат реализирани през 2025 г. в Атина и Егина, като основният фокус е върху екологични теми, свързани с управлението на водните ресурси и пластмасовите отпадъци. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Художникът Греъм Съдърланд, който рисува портрет на Уинстън Чърчил, е удостоен със синя паметна плоча
Испанският режисьор Родриго Сорогойен ще оглави журито на "Седмицата на критиката" в Кан
Осмо издание на Националния конкурс за създаване на нови творби за духов оркестър
Изложбата „Родно – българско“ на художника Живко Янев беше представена в Народното събрание
Живопис и фотография се срещат в творческа колаборация между артистите Калоян Николов и Калия Калъчева
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Под прожектора
Художникът Греъм Съдърланд, който рисува портрет на Уинстън Чърчил, е удостоен със синя паметна плоча
Тонът на времето
Копродукцията с българско участие "Берлингуер. Голямата амбиция" е с 15 номинации за наградите на Италианската филмова академия
Калейдоскоп
Статуята на Падингтън бе ремонтирана и открита в Нюбъри
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.